Härjedalen 12 - 21 oktober 2018

roland.ylven5€telia.com       START

13 oktober. Efter övernattning i en campingstuga i Mora fortsatte vi resan till Härjedalen via Särna, Sörvattnet och Tännäs till stugan vi hyrt på Fjällsätern i Tännedalen. Söder om Sörvattnet såg vi en kungsörn som tyvärr försvann ganska kvickt i den friska vinden. Vid lunchpaus intill Övre Sörvattensjöns utlopp såg vi strömstare.
14 oktober. Vi hyrde ett trevligt hus i fritidsbyn Fjällsätern.

Vi köpte några talgbollar och annan fågelmat och hängde ut utanför köksfönstret. Nötväcka, talgoxe och blåmes hittade matstället rätt så snabbt. Också talltita sågs.

Vi gick väg och skoterled vid Överänget mellan Tänndalen och Funäsdalen. Strax efter öppnandet av kaffetermosen fick vi sällskap av två lavskrikor. Vi bjöd på fralla med ost och de var helt orädda.

Efter äventyret med lavskrikor körde vi "Söromsjön" till sjöns södra ände.

Funäsdalen

En utter simmade förbi ett tiotal meter från fikaplatsen

Rödvingetrast intill stugan

15 oktober. Grått och regnigt. Vi har gått från Anderssjöåfallet till Starrtjärn.

Dalripa. På samma plats spelade en orre en halvtimme tidigare.

Blåmes

16 oktober. Den här dagen besöker vi Flatruet och Miesehketjahke med vackra utsikter åt alla håll.

Flatruet

17 oktober. Dagen har använts för ett besök i Röros i Norge. Vägen passerar Brekken.

18 oktober. Dagens utflykt gick till Mittån sydost om Mittåkläppen

19 oktober. Vi har gått en liten del av pilgrimsleden som passerar norr om Härkelberget.

Vid fikapausen intill Ormån fick vi sällskap av en lavskrika.

Många bilder på lavskrika. Här tre exempel då det kanske inte blev så bra!

Nära landsvägen mot Mittådalen, intill pilgrimsleden,  upptäckte vi en tretåig hackspett

20 oktober. Vi lämnar stugan i Tänndalen och reser via Särna till Rutån utanför Vansbro där vi hyrt ett enkelt men helt OK boende. På kvällen besöker vi naturreservatet Hästingsflotten. En flock vinterhämplingar höll till intill byvägen.

Genom Hästingsflotten går en tjusig tallbevuxen höjdsträng. Rullstensås säger lst men sanddyner säger en skylt inne i reservatet.