Besök i Ångermanland 7 - 15 april 2016

roland.ylven5€telia.com       START

15 april. Efter övernattning strax utanför Fagersta besökte vi skogsbrandsplatsen öster om Virsbo. Delar av brandområdet är avsatt som naturreservat som kallas Hälleskogsbrännan.

14 april. Idag lämnade vi Nordingrå och kom till Fagersta på eftermiddagen. Vi ägnade kvällen åt lappugglor norr om Västerås. Tack vare en lokal skådare kunde vi också avnjuta sjungande slaguggla i samma område.

Vi rastade vid Indalsälvens delta, ett reservat som delar utrymme med inflygningen till Sundsvall airport.

Två svarthakedoppingar rastade i viken.

13 april. Vi avslutade dagen med ännu ett besök i Rotsidans naturreservat. Innan dess besökte vi naturreservatet Halsviksravinen som verkligen var sevärt.

På morgonen och förmiddagen besökte vi Halsviksravinen. Det fanns en del snö kvar men den var inget större problem.

Vi träffade på tretåig hackspett vid två tillfällen. I ena fallet var det ett par som just påbörjat byggandet av bostad. Hannen jobbade mest men honan besiktade arbetet vid ett kort besök.

Den här hannen trummade från en torr gran och gick sedan över till att söka föda.

En gransångare sökte föda utan att yttra ett ljud.

Några bilder från reservatet.

Tranor längs resvägen.

Skrattmåsar på iskanten.

Två storspovar rastade vid Källsvikshamn.

Undrar vad den tittar på?

12 april. Idag har vi återvänt till Skuleskogen med förhoppning om lavskrika den här gången.

En orre spelade på vägen upp till parkeringen.

"Det är dans bortåt vägen ..."

Vi for över till norra entrén.

Här växer laven långskägg. Fascinerande växt.

Efter Skuleskogen åkte vi inåt landet och kom till Svartnäsuddens naturreservat. Sjön var helt istäckt och i skogen låg mycket snö kvar. Det blev ett ordentligt träningspass!

Det var fågeltomt och tyst men ute vi vägen skrämde vi upp en järpe som med snyggt utslagen stjärt försvann in i skogen. När vi spelade upp lätet svarade den ivrigt och vi fick ytterligare någon kort skymt av fågeln.

11 april. Vi startade tidigt och körde runt i det kuperade Nordingrå för att hitta gråspett. Vi återfann en ropande gråspett på en lokal som besöktes av årsmötesdeltagarna häromdagen.

Källsvikshamn.

Lokal för gråspett men vi fick inte se den. Däremot spillkråka och större hackspett.

Vi besökte också ett berg där berguv hördes av årsmötesdeltagare. Den sjöng sporadiskt i morgonsolen och vi lyckades upptäcka den uppe i branten. Bilderna är förstås kraftigt beskurna.

På ett fält nedanför uvens berg fanns en samling fjädrar efter hornuggla. Är det uven som slagit den?

På en sjö rastade tofsvipor.

Vi hittade gråspett men det blev inga närbilder.

På eftermiddagen besökte vi naturreservatet Rotsidan med sina märkliga hällar och stenblock.

10 april. Vi har bott i Källsvikshamn ute vid havet i Nordingrå. Storskrakar i speglingen från vikens sjöbodar.

På eftermiddagen gick vi över hygget väster om Källsvikshamn. Flera rödvingetrastar sjöng.

Årsmötet avslutades med lunch på hotellet. Efter lunchen körde vi till Sursund vid Nora där en ägretthäger upptäckts på morgonen. Den fanns kvar när vi kom dit men lyfte efter en kort stund och försvann norrut.

9 april. Morgonens utflykt gick till Skuleskogens västra entré. Från parkeringen finns en flera hundra meter lång ramp ut till en utsiktplats över nationalparken. Lavskrikorna som setts där syntes inte till. Men trädkrypare och korsnäbb hördes.